SVĚT HRY CYBERPUNK 2077

15.02.2021

Naše recenze se většinou věnují komiksům, ale není na škodu se občas oprostit od všech těch bublin a podívat se, co nového ve světě... Ok, sakra... To jsem asi neměl dělat... Věděli jste to o tom viru? No, pojďme se raději přenést o nějaký ten měsíc nazpět, kdy konečně, po dlouhých odkladech a za mohutných fanfár, vyšla hra Cyberpunk 2077. Autoři videoherního Zaklínače si na svá bedra naložili pořádný balvan v podobě kyberpunkového RPG, odehrávajícího se v otevřeném světě. Dál už to možná znáte, přijetí bylo mírně řečeno rozporuplné a to především u majitelů "starších" konzolí. Já jsem se nakonec rozhodl pár měsíců počkat na nějakou solidně opatchovanou verzi.

Autorům tedy přeji hodně zdaru a abych si čekání zpříjemnil, můžu zatím hltat informace z tohohle krásného lorebooku.

Velký formát, pevná vazba a poutavá ilustrace na deskách. Prostě něco, čemu při návštěvě knihkupectví jen těžko odoláte. Pokud už vlastníte některý z artbooků, nebo lorebooků od Fantom printu, máte asi přibližnou představu o tom, co taková kniha obsahuje. V případě Cybrpunku byste se na nějakých sto devadesáti stranách měli dozvědět vše potřebné o historii, technologiích, i životě v Night City a jeho okolí. O překlad se, stejně jako u videohry, postaral Filip Ženíšek, takže je zachována i veškerá terminologie z české lokalizace.

Celá kniha je strukturována a "odvyprávěna" jako jakýsi polo-legální web s názvem Tazatel z Night City, publikující eseje a informativní články. Hned v první kapitole se dozvíte vše potřebné o tom, jak se náš známý svět změnil v ten cyberpunkový. Zlé časy, které eskalovaly v řadu krizí a válek, se samozřejmě nedotkly jen Severní Ameriky, ale všech částí světa. Znepokojující je hlavně to, že dnes už jsou věci dávno v pohybu a v roce 2022 začne takzvaná Žhavá válka. No, máme se na co těšit. Kniha je pak doslova prošpikována reklamními bannery a popkulturními odkazy. Líbí se mi, že se polští autoři nebojí kontroverze a pokud vás cestou do práce pohoršuje nějaký sexistický nebo útočný billboard, v Night City vám hrozí pořádný šok.

Asi nejzajímavější pro mě byla druhá část knih, zabývající se technologiemi. Historie všemožných implantátů (kyberware), které jsou se hrou spojovány už od prvního teaserů. Nejvíc jsem se těšil na kapitolu o vozidlech, protože od druhého Návratu do budoucnosti ujíždím na všemožných vizích dopravních prostředků budoucnosti. Vývojáři z CD Projektu si zvolili variantu, ve které se vozidla pohybují jak po silnicích, tak ve vzduchu, s tím, že běžní občané se zkrátka drží při zemi. Modelům jednotlivých aut byla věnována opravdu příkladná péče, a tak bystré oko každého automobilového nadšence pozná jasnou inspiraci v aktuálních, ale i starších vozidlech. Od ostrých hran, odkazujících na osmdesátá léta, až po futuristická vozidla, která v lecčem připomínají prototypy známé z nejrůznějších autosalónů a výstav.

Podobný druh literatury je podle mě určen dost specifickému publiku. Není to artbook, ani licencovaný komiks, který by přinášel nějaký originální příběh odehrávající se v tomto kyberpunkobém světě. Lorebook sice na první pohled vypadá jako typický komerční produkt a univerzální dárek pro každého fanouška videohry Cyberpunk 2077, pravda je ale trochu jinde. Jedná se mi hlavně o kapitoly zabývající se sociálními vrstvami společnosti a gangy ovládajícími ulice Night City. Tuhle knížku si podle mě příležitostný hráč moc neužije. Místy až encyklopedickou dávku informací nejvíc ocení opravdoví fanoušci, kteří si mohou rozšířit obzory a lépe porozumět věcem, na které při hraní narážejí. A nebo, jako v mém případě, kdy na hru čekám a chci se jejím opravdovým fanouškem teprve stát. :)

Stylový doplněk k videohře v sobě nese vyčerpávající množství informací podávaných v čtivých textech. K tomu si přičtěte hromadu krásných artworků a v neposlední řadě i férovou cenu.

Petr



Sledovat nás můžete na našem facebooku