ČERTŮV RYPÁK / TULIPÁNEK

04.12.2020

Letos už třetí kniha ze série Mistrovská díla evropského komiksu. Vydavatelství Crew se nebojí vyjet se zajetých kolejí a sáhnout hlouběji do historie. I když data vydání dvou příběhů z jejich nejnovějšího počinu od sebe dělí skoro čtvrt století.

Klasický formát "Mistrovských děl", knihu si opět můžete pořídit v měkkém provedení, nebo v pevné vazbě. Víte, já pořád čekám, že mě s další novou knihou z téhle série čeká nějaké intelektuální tlachání, ale opak je pravdou. Dokonce i Caravaggia považuju za akční jednohubku, i když se slušným přesahem. A nejinak je tomu v případě Čertova rypáku a Tulipánka. Pokud jsem Zatmívačku označil za komiks roku v české distribuci, pak dnes recenzovaná kniha je největší překvapení. A já překvapení nesnáším, takže se raději pojď podívat, co nás v komiksu konkrétně čeká.

Ilustrace na obálce je mírně řečeno zavádějící a podle mě by obsah lépe prezentovala úplně jiná kresba, a že je z čeho vybírat. François Boucq předvádí úžasnou práci a spousta panelů se vám na dlouho zaryje do paměti. Oba příběhy jsou totiž plné tragických a dosti explicitních okamžiků. Čertův rypák je sirotek s pohnutým osudem... A pohnutým rtem, což mu v temném stalinistickém období Sovětského svazu přináší jen příkoří. Výcvik v KGB a přesun do amerického velkoměsta se v jeho případě může zdát jako zadostiučinění nebo spíš životní šance. Tahle část, zobrazující asimilaci hlavního hrdiny do západní společnosti, přináší jediný světlý okamžik do celkově velmi tragického příběhu. A to jak příprava formou studia západní kultury, tak samotné začlenění do běžného amerického života. Bohužel, žádná idylka nemůže trvat věčně a přichází velký zvrat. Pohled do nejhlubšího nitra studené války, přímo mezi bezskrupulózní ruské špiony. Kniha je opravdu skvěle čtivá, akční, pro mě až překvapivě nenáročná, ale zároveň emotivní a plná vážných témat.

Nemůžu si pomoct, ale scénárista Jerome Charyn, mimochodem uznávaný americký spisovatel, má poněkud zkreslený pohled na Východní část světové civilizace. Z ničeho ho ale neobviňuji, jedná se jednoduše o "osobitý pohled". Všechny postavy z bývalého SSSR jsou v tomhle komiksu buď násilníci, nebo vůdci těchto násilníků, ať už se bavíme o oficiálních státních složkách, nebo komunitě v gulagu. A to už se dostáváme k Tulipánkovi. Opět nás čeká tragický dětský osud, ale místo fungování ruských tajných služeb můžeme sledovat hierarchii a vztahy mezi "obyvateli" drsného gulagu na Kolymě. Násilí plodí další násilí a potlačit ho vyžaduje ještě více násilí. Tohle je začarovaný kruh, ve kterém se snaží přežít osmiletý Paul, ten se díky svému kreslířskému nadání (a otci, který ho učil) stane vyhledávaným tatérem. To mu nejdříve přinese několik výhod a privilegií, včetně možnosti pátrat po své matce, ale stejně jako v případě Čertova rypáku, všechno zlé bude ještě horší. Jedna věc bude rozhodně pozitivní, a to moje hodnocení tohohle emotivního "dvojkomiksu".

Oba příběhy jsou odvyprávěny naprosto bravurně, nevadily mi ani přepálené akční scény, je mi jasné, že nadsázku tady vidíme v podstatě ve všem. A k tomu ta fantastická kresba.

Docela by mě zajímal pohled historiků... I když, vlastně nezajímal, nebudu si kazit dojem ze skvělého komiksu.

Petr


Komiks se v roce 2020 dostal do naší TOP 6 a získal toto bezvýznamné ocenění. :)


Sledovat nás můžete na našem facebooku